Sunday, February 16, 2020

Pelancaran Program Jom Ke Sekolah & Pelancaran Buku Panduan PPS

Pelancaran Program Jom Ke Sekolah & Pelancaran Buku Panduan PPS Peringkat Sekolah Kebangsaan Padang Terap diadakan pada 17 Februari 2020 jam 7.45 pagi di Dewan Perdana SKPT. Pelancaran disempurnakan oleh Sarjan Izzat dari IPD Padang Terap.

Program Jom Ke Sekolah adalah merupakan program kolaboratif antara Kementerian Pendidikan Malaysia dan Polis Diraja Malaysia (PDRM ) dalam usaha menangani permasalahan disiplin dan salah laku murid. Penglibatan pihak polis dalam kawasan sekolah adalah melalui Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS) di semua sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia.

Komitmen antara pihak Kementerian Pendidikan Malaysia melalui peranan sekolah dan pihak PDRM membuktikan keberkesanan kedua-dua pihak dalam usaha penguatkuasaan undang-undang dan mencegah salah laku dalam kalangan murid. Jalinan yang mantap antara kedua-dua pihak dapat memastikan risiko salah laku dalam kalangan murid semakin menurun selaras dengan konsep sekolah selamat dan Amalan Guru Penyayang. Kehadiran PSS melalui program Jom Ke Sekolah pada awal persekolahan 20 ini diharapkan dapat menjadi medan ke arah membentuk sahsiah diri murid yang lebih positif.

3. OBJEKTIF
Objektif Program Jom Ke Sekolah ialah :
3.1 Membantu mencegah salah laku disiplin murid sekolah daripada terlibat dalam kegiatan jenayah dan perlakuan yang menyalahi undang-undang serta tidak bermoral sama ada di dalam atau di luar sekolah.
3.2 Meningkakan peratus kehadiran murid ke sekolah.
3.3 Memupuk minat murid untuk hadie ke sekolah.


0 comments:


About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP